OHROŽENÍ POLNÍ PTÁCI

Popis programu:
Se žáky se vrátíme do dob jejich prarodičů, kdy byla krajina pestřejší. Nahlédnutím do historických a současných map zjistíme, jak vlivem hospodaření přišla o meze, remízky, polní cesty a mokřady. Tím ubylo hmyzu, kterým se polní ptáci živí a i místa k hnízdění. Seznámí se s některými druhy polních ptáků, čím jsou zajímaví a co potřebují k životu. Uvědomí si, jak změna klimatu ovlivňuje počasí na jednotlivých kontinentech, což ohrožuje ptáky na zimovištích, během migrace i v cílových destinacích. Společně vymyslíme jak polním ptákům pomoci.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč

Cíl programu: Žáci poznají rozdíly v krajině dříve a dnes. Dokáží rozpoznat několik polních ptáků, co je ohrožuje, co jim vyhovuje a jak je možné jim pomoci.
Období: celoročně
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru

VÝZNAM KROUŽKOVÁNÍ PTÁKŮ
Popis programu:
Žáci nahlédnou do historie a významu kroužkování ptáků. Dozví se, proč se ptáci kroužkují. Prohlédnou si pomůcky ke kroužkování (kroužky, kleště, měřítka, váhy, sítě, sklopky,…). Zúčastní se odchytu drobných pěvců pomocí hlasové nahrávky, kroužkování a měření. Objeví, že klimatická změna ovlivňuje i tahy ptáků, jejich váhu, délku křídel i intenzitu zpěvu.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč

Cíl programu: Žáci jsou schopni vysvětlit důvody kroužkování ptactva. Uvědomí si souvislosti klimatické změny a nutnosti přizpůsobení ptáku nejen stavbou těla, ale i chováním.
Období: celoročně
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru

KLIMATICKÁ ZMĚNA A PTAČÍ MIGRACE
Popis programu:
Žáci poodhalí tajemství ptačí migrace a její zákonitosti. Lektor seznámí žáky s prokázanými trendy a změnami, jež se dějí vlivem proměny klimatu. Na příkladu lejska černohlavého si ukážeme, jak vliv klimatu ohrožuje hnízdění i migraci ptáků. Součástí programu je ukázka odchytu a kroužkování ptáků, popis ptačího těla, popis letových schopností i kondice jedince.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč

Období: celoročně
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru i ve škole

Cíl programu: Žáci jsou schopni vysvětlit důvody kroužkování ptactva. Dokáží si propojit souvislosti s migrací, hnízděním i zimovišti a klimatickou změnou, která toto vše ovlivňuje.

BIODIVERZITA V PŘÍRODĚ A V BIBLI
Popis programu:
Žáci poznají biodiverzitu v Bibli, co o ní vypovídá Starý a Nový zákon (např. Žalm 104 biblické svědectví, staré křesťanské texty). Poznají postavy křesťanských myslitelů z historie zabývajících se stvořením (přírodou): František z Assisi (obdiv a chvála stvoření), Adolf Schlatter (praktická škola přírodnin) a další. Program přibližuje průřez teologickým myšlením, svědectví žalmů, krále Davida a celkově ukazuje na židovsko/ křesťanské „ekologické myšlení“. Žáci se seznámí se Zelenou Biblí, obrázky církevních otců, citáty Alberta Schweitzera, prací Petera Harrise – zakladatele projektu A Rocha.

Délka programu: 1h
Cena:70,- Kč

Období: celoročně
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru i ve škole

Cíl programu: Po programu si žáci odpoví na 20 otázek opakovacího kvízu o biodiverzitě ve svědectví křesťansko-judaistických textů.

STROMY – PŘIROZENÁ KLIMATIZACE A NEJEN TO
Popis programu:
Žáci si samostatnou pátrací hrou zjistí význam stromů. Ve skupinové práci si vzájemně představí ohrožení stromů. A na konci programu se společně zamyslíme, jak může každý z nás pomoci stromům. Během programu nás čeká práce s termokamerou a lesnickým pásmem.


Délka programu: 2h
Cena:80,- Kč

Cíl programu: Žáci budou umět vyjmenovat význam stromů a jejich ohrožení. Žáci sami vymyslí svoje možnosti, jak stromům pomoci.

Období: jaro, léto, podzim
Místo: venku; v ekocentru i ve škole

LOUKA A KDO Z NÍ KOUKÁ
Popis programu:
Na začátku programu představí prezentace žákům historii luk, tvorbu bezlesí, využití luk v historii a dnes, příklady luk, které mohou pomoci krajině v adaptaci na změnu klimatu. Žáci poznají, že bez údržby by louky ztratily svoji pestrost. Žáci si prakticky vyzkouší fytocenologický snímek na různých typech luk a společně porovnají. Využijeme i venkovní naučnou tabuli k určování pestrosti živočišných i rostlinných druhů na loukách. Technikou smýkání se síťkami se pokusí žáci nalovit a určit luční hmyz. A vyzkouší si práci s ruční kosou.

Délka programu: 2h
Cena:80,- Kč

Cíl programu: Žáci dokáží objasnit význam luk pro člověka a přírodu, navrhnout správné hospodaření na loukách k podpoře biologické rozmanitosti a k adaptaci na změny klimatu.

Období: duben – říjen
Místo: venku; v ekocentru

KDO TU PROŠEL?
Popis programu:
Žáci poznávají jednotlivá pobytová znamení živočichů na konkrétních příkladech. Zaposlouchají se do zvuků lesa. Naučí se nalézt rozdíly mezi vývržky, bobky, okusy a požerky různých druhů zvířat. Na konci programu se vydáme společně do lesa hledat pobytová znamení a získané poznatky ověříme v praxi.

Délka programu: 2h
Cena:80,- Kč

Cíl programu: Žáci se naučí rozpoznat pobytová znamení různých druhů zvířat. Naučí se jít terénem, tak aby poznali, kdo tam prošel.

Období: celoročně
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru i ve školní zahradě

ŽÍT JAKO MOTÝL

Popis programu:
Do světa motýlů žáky zavede prezentace a entomologické sbírky. Ukážeme si rozmanité druhy motýlů, tělesnou stavbu motýlů a jak probíhá jejich fascinující vývoj. Proč jsou denní motýli pestřejší než noční? Žáci se seznámí s jednotlivými druhy živných rostlin motýlů, v jakém životním prostředí se vyskytují, co jim vyhovuje a co je ničí.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč
Cíl programu: Žáci poznají nejběžnější druhy našich motýlů a prozkoumají je pod digitálním mikroskopem. Zjistí, co ohrožuje motýly v naší krajině a jaké jsou možnosti jejich ochrany.
Období: celoročně
Místo: uvnitř; v ekocentru i ve škole

BROUK V HLAVĚ

Popis programu:
Do světa brouků žáky zavede obrázková prezentace. Entomologická sbírka jim předvede pestrost druhů různých brouků. Naučí se rozpoznat 10 druhů brouků s jejich životním prostředím. Víte jak spolu kůrovci komunikují a kdy je jejich výskyt problém? Lze kůrovcové kalamitě předcházet. Žáci vymýšlí ideální místo pro život brouků. Názorně si vyzkouší odchyt brouků v okolní přírodě různými technikami.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč

Cíl programu: Žáci poznají nejběžnější druhy našich brouků. Pochopí jejich význam pro přírodu a zjistí možnosti jejich ochrany.

Období: jaro, léto, podzim
Místo: uvnitř i venku; v ekocentru i ve škole

PŘÍRODNÍ ZAHARADA u vás

Popis programu:
V prezentaci si žáci uvědomí rozdíl mezi přírodní a běžnou zahradou, jejich výhody a nevýhody. Podmínky, které by měla Přírodní zahrada splňovat. Žáci uvidí jak sterilní, monotónní zahradu proměnit v živý a zajímavý biotop. Seznámí se s živočichy, kteří svou přítomností pomáhají naší zahradě. Na závěr si žáci zahrají na zahradní architekty a navrhnou svoji Přírodní zahradu buď doma nebo u školy.

Délka programu: 1,5h
Cena:70,- Kč

Cíl programu: Žáci dokáží vyjmenovat podmínky Přírodní zahrady, její prospěšnost. Naplánují si svoji přírodní zahradu.
Období: celoročně
Místo: uvnitř; ve škole

PŘÍRODNÍ ZAHARADA u nás

Popis programu:
Zajdeme se podívat na Přírodní zahradu a porovnáme ji s běžnou zahradou. Žáci si uvědomí jejich výhody a nevýhody. Seznámí se s podmínkami, které by měla Přírodní zahrada splňovat. Žáci uvidí jak sterilní, monotónní zahradu proměnit v živý a zajímavý biotop. Seznámí se s živočichy, kteří svou přítomností pomáhají naší zahradě. Společně objevíme prvky zahrady s jejich obyvateli (hmyzí hotely, hadník, tůně…), které přitahují užitečná zvířata do tohoto biotopu.
Délka programu: 2 h
Cena:80,- Kč
Cíl programu: Žáci dokáží vyjmenovat podmínky Přírodní zahrady. A vyzkouší si najít množství užitečných živočichů, kteří jsou na tento biotop vázaní.

Období: jaro, léto, podzim
Místo: venku; v ekocentru

TAJUPLNÁ PŘÍRODA
Popis programu:
Prožitkový program se pokusí rozvinout osobní vztah k přírodě všemi smysly. Žáci ucítí, co bylo doposud jejich čichu skryté. Zjistí, že nejen rukama může člověk objevovat přírodu. Uslyší, co by v nitru přírody nečekali. Překonají nástrahy přírody a možná překonají sami sebe v pohybu přírodou.
Délka programu: 2 h
Cena:80,- Kč
Období: jaro, léto, podzim
Místo: venku; v ekocentru

CESTA Z MĚSTA
Popis programu:
Okruh cca 4 km; Dobruška, Mělčanský kopec, Mělčany, Strakov, rybník Drnov a zpět. Žáci se naučí poznávat některé pobytové znaky zvířat, ale třeba i hlasy ptáků. Co je možné a nemožné vidět ve Zlatém potoce nebo na rybníku Drnov či na vrchu Chlum? Cestou si budeme všímat a poznávat, co kolem nás žije a roste.
Délka programu: 3,5 h
Cena: 80,- Kč
Období: jaro, léto, podzim
Místo: venku v okolí Dobrušky

Cíl programu: Žáci se s lektorem pokusí odhalit v naši převážně zemědělské krajině, co nejvíce druhů života a zkusí navrhnout, jak by mohla místní krajina být ještě druhově pestřejší a tím stabilnější.

ŽIVÁ A MRTVÁ VODA
V přírodní zahradě ekocentra si ukážeme přirozený vodní tok – Zlatý potok, umělý mlýnský náhon, rybník, odpadní potok z obce a lesní potok. Zároveň je zde vytvořen mokřad s jezírky, tůněmi a studánkou. Ve všech vodních prvcích budeme pátrat po formách života. Praktickou ukázkou na modelu krajiny si vyzkoušíme zpomalení a zadržení vody. Žáci si uvědomí možná opatření před povodněmi a extrémním suchem. Může se krajina adaptovat před změny klimatu? Společně se pustíme do praktické ochrany přírody a vytvoříme hrázky na lesním potoce.

Délka programu: 3 h
Cena: 90,- Kč
Období: jaro, léto, podzim
Místo: venku, v ekocentru

Cíl programu: Žáci si uvědomí důležitost zadržování vody v krajině. Pochopí vytváření či udržování vhodného prostředí pro organismy, aby se krajina adaptovala na změnu klimatu.